Thursday, October 24, 2024
Banner Top

Datum: 12. april, 2024

Izdavač: Out Of The Darkness Fanzine

Umesto da pišem, ja razmatram satima već na kom jeziku uopšte da pišem. Prokleto vrzino kolo zbog kojeg smo u Abaddon magazin i uveli opciju srpskog jezika. U principu, najrađe bi ovaj CD predstavio što širem auditorijumu, na engleskom jeziku. Recenzija kompilacije regionalnih pank (i srodnih mu) bendova bi sasvim sigurno svoj pun potencijal ispunila kad bi prisutna imena razglasila na sve strane sveta. Sa druge strane, CD se deli na poklon uz novi broj Out Of The Darkness fanzina, napisanog na našem jeziku (namerno ne pišem srpskom jer i nije kompletno na srpskom), te samim tim prijemčivom samo regionalnoj publici. Bez da kupiš fanzin, ne možeš kupiti CD. Opet, razumljivo je i zašto se disk deli uz fanzin. Ko još kupuje kompilacije same za sebe!? Da nije ovog poteza, verovatno ni kompilacija, pa samim tim ni bendovi, ne bi bili čuti u više od par tuceta domova.

Dakle, nema poente kompilaciju prezentovati strancima, jer teško da će se iko iscimati da pazari fanzin koji ne razume. Mada, ko zna… A i ja lupam glavu bez naročite potrebe, računajući da je fanzin dobrim delom već rasprodat, tako da je i “Preko zidina” već našla svoja odredišta.

Elem, tek da znaš ko su ti glasni momci i devojke koji uporno ruše zidine koje su u ovom nesrećnom regionu sagrađene početkom devedesetih, nudim kratak pregled prisutnih na “Preko zidina”.

Zagrebačke Kurve su verovatno “najpoznatije” od predstavljenih imena. Agresivni hardkor rokeri su izgleda napravili kratku stanku u svom postojanju, o čemu ja pojma nisam imao (mada su i bili sumnjivo ćutljivi u poslednje vreme). Tri ovde spakovane pesme su im najsvežiji materijal i sasvim su u skladu sa onime što su njih pet radili tokom više od decenije postojanja. Brz, besan i distorziran hardkor, dobro podcrtan primalnim rokenrolom.

Za njima ide mostarski Crustalno Jasno kojima i samo ime govori o čemu je reč. Dvojac svira prljavi krast pank. Dosta bi to tradicionalno zvučalo, osim što im fali gitara. Ne druga gitara, nego im fali i prva. Dakle, “dram end bes” što bi se reklo u popularnom filmu. Više informacija možeš da nađeš i u novom broju Out Of The Darkness fanzina, kad ga već svakako dobiješ uz disk. Tamo je i intervju sa Lukom, koji je zadužen za bas gitaru i vokal.

Wrishlas su trojica omladinaca koji ovde verovatno i debituju na plastici. Zdrava doza mladalačke naive, muzičke i tekstualne, u prve dve trake, već u trećoj dobija naznake ozbiljnog potencijala. Poletan pank, tipa ranih Atheista.

The Hahas And The Blablas iz Zagreba predstavljaju novi val u novijem ruhu i zvuče iznenađujuće zrelo kroz igru gitare, ritma i klavijature koja će bez problema povući i na EKV, Idole, ali i Blondie. Kuriozitet je da je naslov njihove prve pesme na spisku pesama naveden kao “Geologija”, dok u bukletu stoji “Birokratija”. Slušajući pesmu, verovatnije je druga verzija u pravu.

Drugo meni prepoznatljivo ime ovde je slovenački Hak Attak. Hardkor pank ne dolazi u čistijem obliku od ovog. Brz, besan, glasan i beskompromisan. Pogibija u nekoj šutci, zagarantovana.

Killing Yield nas vraća u Zagreb. Mlad hardkor pank bend, nedaleko po žanru od gorepomenutih komšija iz Slovenije. Možda blago više pankerski nastrojeni, ali suština je tu negde.

Lopoč iz Mostara sebe nazivaju noiz pank bendom, što mene lično iz mesta plaši. Međutim, više je stvar nekakvog lo-fi pristupa garažnom panku. Barem na dve pesme koje su se našle na “Preko zidina”.

Uzgred, stičeš li utisak da se bendovi na kompilaciji prilično kreću na relaciji Mostar-Zagreb? Ne znam da li je u pitanju trenutna navala u dva grada ili nešto dugotrajnija priča, ali je na ovom disku baš primetno. U tom kontekstu, sledi zagrebački Okov. Još jedan hardkor pank predstavnik. Stara škola, ali za dobru nijansu melodičnije od Killing Yield koje sam slušao maločas.

Getintherobot (ne, nije mi pregorelo “spejs” dugme nego tako piše na disku) krše geografsko “pravilo” dolazeći iz Sombora. Kažu da sviraju emo krast i ja se tu ne bi mnogo mešao. Zbirka dva žanra koju ne bi nužno mogao zamisliti, ali radi posao. Kad se uključi i manga kao inspiracija, može ovo da ispadne zanimljivo i znatno širem opsegu publike. Samo jedna pesma za sad, al’ držim fige.

Смог je baš ultra sirova hardkor pank priča. Produkcijski, pre svega, mada je i muzika prilično neuglačana. Vikend kombinacija Belgijanaca i Makedonaca, koja je izgleda porasla u međuvremenu, viđena je da preznojava “AKAB Okretnice” svih zemalja.

Grba je dobro poznat, koliko god i dalje bio baš mladić. Jedini predstavnik Crne Gore na ovom disku, donosi pank rok koji bi malo bio Oi!, a malo garaža. Jasna je i poveznica sa njegovim drugim projektom M.K.Z.P, ali je isto tako jasno da ovde pank pobeđuje, dok je tamo hardkor nosilac.

Za sam kraj, d-bit krast iz Slovenije, Kavekanem. Žanrovska klasika, sa tim što vokal malo grublje “laje” nego što tradicija nalaže.

Ukupno, dvadeset pet pesama na nešto preko četrdeset šest minuta panka, pankoidnosti i pankičanstvenosti sa prostora stare Juge, Mostara i Zagreba. Bez Beograda, jer imali smo nedavno “Novo poglavlje” u izdanju istog fanzina. Tek blago se očešalo o Novi Sad, jer se ionako svakih par godina pojavi nova novosadska kompilacija. Hajde sad da ova kompilacija odjekne malo (makar morali da pročitate i ovaj tekst), pa da postane redovn(ij)a pojava. Značilo bi bendovima, ako nikome drugom.

P. S. Da ne bude kako nisam spomenuo, šesnaesti broj Out Of The Darkness, ako se uopšte još može negde naći, stvarno bi trebalo da nabaviš. Ne samo zbog onog čuvenog “podrži scenu, kupuj diskove, fanzine, ploče, karte za svirke, jer bendovima znači i onda napreduju i fanzini se štampaju…” Stvarno ljudi iz broja u broj rade strašan posao, nude kvalitetan sadržaj, čak i da ne računaš večite bonuse u vidu nalepnica ili u par navrata diska, plus ploče po pristojnoj ceni, majice, cegere… Imaš šta da pročitaš, preslušaš, zalepiš, obučeš, poneseš na pijacu, čak iako ti je scena sranje.

P. P. S. Uskoro ću i pripadajuću ploču da recenziram, ali to će već ići na engleski jezik.

Banner Content
Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,
A musician by choice and a journalist by chance. However, much better at the latter one. Self taught reviewer for music and musical literature. Radio host when presented with an opportunity, video presenter when necessity calls for it. A future who-knows-what-else, since the curiosity and drive often surpass the possibilities and capability. But altogether a nice guy!